Carnaval in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Desirée - WaarBenJij.nu Carnaval in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Desirée - WaarBenJij.nu

Carnaval in Rio

Door: Desirée

Blijf op de hoogte en volg Desirée

05 Maart 2017 | Brazilië, Rio de Janeiro

Na 12 dagen lekker kunnen feesten, strandhangen, hiken en snorkelen met Kimpie zit ik nu weer alleen op het vliegveld van Sao Paulo. Toch best raar om ineens weer "alleen" te zijn, ook al waren het maar 12 dagen.
Maarr ook dat zal wel weer snel wennen. Echt alleen ben ik niet lang, want ik ga namelijk bekenden van het begin vd reis opzoeken in Buenos Aires.

Maar wat was het leuk zeg de afgelopen weken!
Na mijn jungle avontuur ben ik terug gegaan naar Rio en heb ik weer een paar dagen doorgebracht in Books Hostel (ja dit was echt de laatste keer, haha). Het was het weekend voor carnaval dus er waren al genoeg feestjes en bloco's. Blocos zijn de straatfeestjes die worden gehouden met carnaval. Ze zijn werkelijk overal en rond elk tijdstip. Mijn vroegste bloco was om 10u s ochtends, haha.
Deze keer waren er ook 4 gezellige Nederlandse meiden in het hostel. Ik wil niet perse Nederlanders tegenkomen, maar het is wel erg makkelijk en gezellig. Woordjesgrapjes maken etc., gaat toch makkelijker in je eigen taal haha.
Kim kwam dinsdag wat later op de dag aan in Rio en we hadden voor de eerste dagen een super de luxe hotel geboekt. Dat was wel even lekker na al die hostels! Ik ben dinsdag dus al vroeg naar het hotel (aan de boulevard van Copacabana) gegaan en alvast ingecheckt, nog even naar het strand gegaan met één vd Nederlandse meiden en daarna naar t vliegveld gegaan.
Ik had van Larissa een shirt geleend met HOLLAND erop, dus het kon niet missen.
Toen we eenmaal samen in het hotel waren was het al best wel laat en Kim had er natuurlijk een lange vlucht opzitten, maar we zijn toch nog even de boulevard opgegaan om de vakantie goed in te luiden. Dat hebben we natuurlijk gedaan met een caipirinha, of twee.
De eerste dagen konden we nog even relaxen, voordat het carnaval echt begon. We zijn lekker het strand opgegaan en ik heb Kim alvast even mijn favoriete Braziliaanse snacks en tussendoortjes laten proeven (acai com granola en queijo coalho).
Na een paar rustige dagen zijn we van Copacabana naar Lapa gegaan, naar ons tweede hotel. Het zat midden in Lapa op loopafstand van het uitgaansleven, ideaal dus voor het carnaval!
Wat was dat carnaval gaaf en groots zeg! Ik vind het uitgaansleven in Rio en dan vooral in Lapa altijd al geweldig, maar ik had mij niet kunnen voorstellen dat het zo groots en druk was! Werkelijk overal mensen, alles verkleed, allemaal kraampjes waar je bier en cocktails kon halen en vooral overal muziek. De samba beheersen we nog niet, maar laten we het er op houden dat we genoeg geoefend hebben haha!
Het hoogtepunt van het carnaval vond ik toch wel de carnavals parade in de Sambodromo, de grote parade van tv. Kim en ik hadden echt super plekken waar we alles konden zien. Het is gewoon niet voor te stellen of uit te leggen hoe groot dat is en hoeveel mensen daaraan mee doen. Jong en oud! Van 22:00-05:00 hebben we keihard gedanst en om 5uur waren we helemaal naar de klote. Er zouden zelfs nog twee andere sambascholen hun uitvoering doen, maar die hebben we niet gered :(, wij moesten die dag erna ook weer om 10:30 bepakt en bezakt klaar staan om naar Ilha Grande te gaan, maar daarover later meer.
Tussen het feesten door hebben we ook nog wel andere activiteiten gedaan, met als (letterlijk) hoogtepunt de beklimming van de Morro Dois Irmaos. Dat zijn 2 hoge rotsen aan het einde van Ipanema. Om bij het begin van de trail te komen is al een hele opgave. Wij zijn met de uber taxi naar Vidigal gegaan, een gepacificeerde favela. Vanaf onderin de favela moet je de motortaxi helemaal omhoog nemen, naar het beginpunt van de trail. Dat was echt super gaaf, maar dood eng tegelijk (sorry pap en mam). De straten in de favela zijn namelijk erg smal, kronkelig en mega stijl! Daarnaast zijn de wegen erg slecht en rijden de chauffeurs super snel, maar het is wel super stoer om daar doorheen te crossen. Na ongeveer 3 bijna-dood-ervaringen waren we boven. De trail zelf was goed te doen met af en toe zware stukken erin, maar het uitzicht als je eenmaal boven bent is fantastisch. Ik vind het, het mooiste uitzicht van Rio, mooier dan vanaf de Suikerbroodberg of het Christusbeeld (vind ik).
Na een zwaar en vermoeiend carnaval zijn wij lekker gaan chillen op Ilha Grande, ik was daar aan het begin van mijn reis al wel eens geweest, maar als jullie de foto's zien snappen jullie wel dat ik het niet erg vond om daar waar terug te keren. Daar hebben we lekker gechilld, naar het strand geweest, gehiked en gesnorkeld. Deze keer hebben we zelfs een zeeschildpad gezien! Heel vet. Hij was super dichtbij en bleef een hele tijd bij ons in de buurt. Ook waren Kim en ik de enige die daar toen snorkelde, dus we konden lekker op ons gemak kijken.
De laatste dag van Kims vakantie zijn we weer terug gegaan naar Rio en verbleven we in Santa Teresa. Deze wijk ligt erg hoog (en ons hotel helemaal...) in de stad, waardoor je een mooi uitzicht hebt op Lapa en Centro.
Een goed uitzicht om (ook mijn laatste dag in Rio) mee af te sluiten.
Gisterenavond heb ik Kim afgezet op het vliegveld en dat vond ik toch Ff lastiger dan ik dacht. Maar gelukkig was dat zo voorbij en heb ik nu weer heel veel zin om door te gaan naar de volgende bestemming.
Een paar uur nadat Kim vertrokken was ben ik met de bus naar Sao Paulo gegaan, wat 8uur duurde ipv 6.., daarna met de bus vanaf het station naar de luchthaven en nu zit ik te wachten op mijn vlucht. Het zat niet in de planning om naar Buenos Aires te gaan, maar ik werd uitgenodigd en dacht waarom niet. Vanavond kom ik daar aan, dus jullie zullen snel weer meer horen.